ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΔΙΑΦΟΡΑ arrow ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ arrow ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: H Συμβουλευτική Επιτροπή Βάμβακος της Ε.Ε. για το βαμβάκι
no module

 
ΜΕΝΟΥ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΚΟΑ ΒΑΜΒΑΚΟΣ
ΝΕΑ ΚΑΠ ΑΠΟ ΤΟ 2006
ΤΙΜΕΣ ΒΑΜΒΑΚΟΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΛ/ΡΓΕΙΑΣ
ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΑΡΘΡΑ-ΑΠΟΨΕΙΣ
ΔΙΑΦΟΡΑ
Agro ΒΟΥΛΗ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ NEWS
Για να λαμβάνετε το Cotton-net.gr "NEWS" με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, συμπληρώστε στο πεδίο το email σας: Μάλιστα, επιθυμώ να εγγραφώ στον κατάλογο διευθύνσεων του Cotton-net.gr
ΚΑΙΡΟΣ
ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΚΛΙΚ ΕΔΩ...
Στα αγαπημένα
Αρχική σελίδα
ΣΕ ΣΥΝΔΕΣΗ
Εχουμε 8 φιλοξενούμενους σε σύνδεση
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: H Συμβουλευτική Επιτροπή Βάμβακος της Ε.Ε. για το βαμβάκι Εκτύπωση E-mail
18 08 2010

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ:
H Συμβουλευτική Επιτροπή Βάμβακος της Ε.Ε. για το βαμβάκι

ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΘΕ ΕΛΛΗΝΑΣ ΒΑΜΒΑΚΟΠΑΡΑΓΩΓΟΣ

 

Η ΚΟΙΝΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕΤΑ ΤΟ 2013

ΚΑΙ Ο ΤΟΜΕΑΣ ΤΟΥ ΒΑΜΒΑΚΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ

 

Στα πλαίσια λειτουργίας της Συμβουλευτικής Ομάδας Βάμβακος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διατυπώθηκε ένα κοινό ψήφισμα για τους ειδικούς στόχους και αρχές για τον τομέα του βάμβακος που θα πρέπει να ενσωματωθούν στην ΚΑΠ μετά το 2013.

Για τη διαμόρφωση του ψηφίσματος ακολουθήθηκε η κάτωθι μεθοδολογία:

1. Αρχικά, διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα συνέχισης μιας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής στην ΕΕ μετά το 2013 που να εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους.

2. Κατόπιν, εξετάστηκε ο τομέας του βάμβακος στην ΕΕ και διαπιστώθηκε ο σπουδαίος ρόλος του.

3. Αξιολογήθηκε η λειτουργία του υπάρχοντος καθεστώτος βάμβακος στα πλαίσια την τρέχουσας ΚΑΠ μέχρι το 2013 και εντοπίστηκαν λάθη και παραλήψεις του.

4. Επισημάνθηκαν εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον της αγοράς που επηρεάζουν τον τομέα.

5. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα προηγούμενα προσδιορίστηκαν οι ειδικοί στόχοι της ΚΑΠ μετά το 2013 για τον τομέα του βάμβακος και τέλος,

6. Έγιναν προτάσεις για τον τρόπο που δύναται να επιτευχθούν αυτοί.  

 

1. Η ΚΑΠ ΜΕΤΑ ΤΟ 2013

Η Κοινή Αγροτική Πολιτική ακολουθώντας από το 1992 μια σειρά από διαδοχικές αναθεωρήσεις κατάφερε ως ένα βαθμό να εξασφαλίσει την ορθή λειτουργία της Αγροτικής Παραγωγής στην ΕΕ ικανοποιώντας τις ανάγκες των καταναλωτών για αγροτικά προϊόντα και δημόσια αγαθά που προσφέρονται μέσω της αγροτικής ενασχόλησης.

Στις μέρες μας, με την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για ποιοτικά αγροτικά προϊόντα, είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ άλλοτε η διατήρηση μιας ισχυρής ΚΑΠ με κατάλληλο προϋπολογισμό η οποία να διασφαλίζει:

® Ασφαλή αγροτικά προϊόντα για 500 εκατομμύρια καταναλωτές μέσω της διατήρησης της υπάρχουσας παραγωγικής δυναμικότητας σε όλη την ΕΕ.

® Μακροπρόθεσμα διατηρήσιμη παραγωγή η οποία να συμβαδίζει με τις αυστηρότερες προδιαγραφές σε παγκόσμιο επίπεδο στην ασφάλεια τροφίμων, την ιχνηλασιμότητα, την προστασία του περιβάλλοντος και την ευζωία του ζωικού βασιλείου.  

® Εργασιακές ευκαιρίες και οικονομική βιωσιμότητα στις αγροτικές περιοχές- σχεδόν 30 εκατομμύρια πολίτες βρίσκουν εργασία στους αγρούς; πάνω από 40 εκατομμύρια εργάζονται συνολικά στην αγρο-διατροφική αλυσίδα.

® Τη διαχείριση πάνω από τα τρία-τέταρτα της έκτασης της ΕΕ συνολικά με τρόπο που να δημιουργεί μια ποικιλομορφία τοπίων στην ύπαιθρο που σέβονται τη φύση και τον άνθρωπο που τη κατοικεί αλλά και την επισκέπτεται.

® Τη διατήρηση της Βιοποικιλότητας.

® Τη διατήρηση της παραγωγής σε λιγότερο επιθυμητές και απομακρυσμένες περιοχές.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι οι οποιεσδήποτε προσαρμογές της ΚΑΠ μετά το 2013 να ενισχύουν τον κοινό χαρακτήρα της, ενώ ταυτόχρονα να λαμβάνουν υπόψη και τη διαφορετικότητα –ποικιλία που παρατηρείται στην Ευρωπαϊκή Γεωργία. Με βάση τις ιδιαιτερότητές του θα πρέπει να εξεταστεί ξεχωριστά και ο τομέας του βάμβακος στην ΕΕ ώστε να ενταχθεί στις γενικές αρχές της ΚΑΠ εφαρμόζοντας παράλληλα, όπου κρίνεται απαραίτητο, εξειδικευμένες πολιτικές με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα.

 

2. Ο ΤΟΜΕΑΣ ΤΟΥ ΒΑΜΒΑΚΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ

 

Ο τομέας του βάμβακος, αν και μικρός σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τις περιοχές που αυτός συμβαίνει (παραγωγή και μεταποίηση) αλλά και με ιδιαίτερη θετική συνεισφορά στην Οικονομία της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα:

® Για ορισμένες περιφέρειες αντιπροσωπεύει ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του συνολικού αγροτικού εισοδήματος.

® Στις περιφέρειες αυτές έχουν επενδυθεί μεγάλα ποσά σε μηχανολογικό εξοπλισμό, τόσο από τους καλλιεργητές όσο και από τους μεταποιητές, και έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη κουλτούρα γύρω από τη διαχείριση των εδαφών και τις υπαίθρου συνολικά.

® Ο τομέας δίνει απασχόληση σε περισσότερο από 200.000 άτομα στην ύπαιθρο όχι μόνο αγρότες, αλλά και επαγγελματίες, εμπόρους και άλλους εργαζόμενους στην παραγωγή, επεξεργασία και διακίνηση του προϊόντος.

® Χωρίς να συνυπολογίζονται τα παραγόμενα προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας ο τομέας έχει ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου στα 600 εκ. ευρώ, μεγάλο μέρος του οποίου απευθύνεται σε εξαγωγές που συνεισφέρουν θετικά στο εμπορικό ισοζύγιο της ΕΕ.

® Το ευρωπαϊκό βαμβάκι είναι ιδιαίτερα εμπορικό στις διεθνείς αγορές με ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά χωρίς να είχε ουδέποτε πρόβλημα διάθεσης ή αναγκαστικής διαχείρισης υπερπαραγωγής (surplus management).

Ø Είναι ιδιαίτερα κατάλληλο το μικροκλίμα στις περιφέρειες που παράγεται,

Ø Έχει αναπτυχθεί τεχνογνωσία παραγωγής λόγω της παράδοσης στην καλλιέργεια αυτή,

Ø Η διαδικασία παραγωγής είναι απόλυτα μηχανοποιημένη (contamination free) από το στάδιο της σποράς μέχρι τη συγκομιδή, την πρωτογενής τυποποίηση (εκκόκκιση) και τη συσκευασία του προϊόντος.  

 

3. ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΒΑΜΒΑΚΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ  & Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΠ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΒΑΜΒΑΚΟΣ

 

Η Κοινή Οργάνωση της Αγοράς βάμβακος δημιουργήθηκε το 1981 με την είσοδο της Ελλάδος στην Κοινότητα ενώ το καθεστώς παρατάθηκε το 1986 με την είσοδο της Ισπανίας και της Πορτογαλίας. Το πρωτόκολλο 4 που συνόδευε την πράξη προσχώρησης της Ελλάδος αρχικά και της Ισπανίας αργότερα περιγράφει τις βασικές αρχές του προγράμματος στήριξης της Κοινότητας για το βαμβάκι. Από τότε, το καθεστώς έχει τροποποιηθεί διορθωτικά αρκετές φορές μέχρι το 2004, οπότε και υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο ένα νέο καθεστώς εναρμονισμένο με τις βασικές αρχές της ΚΑΠ που αποφασίστηκαν το 2003. Οι βασικές αρχές του καινούργιου καθεστώτος ήταν:

· Το 65% των προηγούμενων ενισχύσεων για το βαμβάκι σε μία υπολογιζόμενη περίοδο αναφοράς «αποσυνδέθηκε» από τη παραγωγή (προτεραιότητα δόθηκε στην στήριξη του εισοδήματος των παραγωγών και όχι σΆ αυτό που παράγουν).

· Το 35% των προηγούμενων ενισχύσεων παρέμεινε «συνδεδεμένο» με την παραγωγή με τη μορφή στρεμματικών ενισχύσεων (χωρίς όμως να υπάρχει υποχρέωση συγκομιδής του βάμβακος από τον παραγωγό). Η συνδεδεμένη ενίσχυση διατηρήθηκε με στόχο την αποφυγή μεγάλων μειώσεων της καλλιέργειας βάμβακος στις περιοχές που καλλιεργείτο σε περίπτωση επιβολής μιας ενιαίας αποσυνδεδεμένης ενίσχυσης.

· Οι πληρωμές των ενισχύσεων στους παραγωγούς συνοδεύονται και από όρους πολλαπλής συμμόρφωσης.

· Ένα ποσοστό του προηγούμενου προϋπολογισμού για το βαμβάκι μεταφέρθηκε στον δεύτερο πυλώνα στήριξης για την αγροτική ανάπτυξη της υπαίθρου ενώ οι άμεσες ενισχύσεις υπόκεινται μία σταδιακή ετήσια μείωση προς όφελος του δευτέρου πυλώνα.

Το αναθεωρημένο καθεστώς βάμβακος προσβλήθηκε από τη Ισπανική Κυβέρνηση ως προς τη νομιμότητά του και με απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Κοινότητας ακυρώθηκε. Στις 23/6/2008 ένα καινούργιο πρόγραμμα στήριξης υιοθετήθηκε για το βαμβάκι το οποίο ουσιαστικά ενίσχυε το προηγούμενο «ακυρωμένο» με τα κάτωθι:

· Ορίζονται πρόσθετα κριτήρια επιλεξιμότητας από τα Κράτη Μέλη για λήψη της συνδεδεμένης ενίσχυσης από τους παραγωγούς όπως: εγκεκριμένες εκτάσεις για καλλιέργεια βάμβακος, εγκεκριμένες ποικιλίες σπόρων σποράς και ελάχιστα φυτά ανά μέτρο, τήρηση κανονικών καλλιεργητικών φροντίδων σε όλη την καλλιεργητική περίοδο, υποχρεωτική συγκόμιση και παράδοση βάμβακος έως ενός ελαχίστου ορίου ανά στρέμμα.

· Καθιερώθηκαν Εθνικά προγράμματα αναδιάρθρωσης με στόχο από την μία την αναδιάρθρωση της υπερβάλλουσας δυναμικότητας των εκκοκκιστηρίων, και από την άλλη, την εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης της παραγωγής που να βελτιώνουν την παραγόμενη ποιότητα.

Έχοντας ήδη διανύσει τρεις περιόδους από τη χρονική στιγμή που εφαρμόστηκε το αναθεωρημένο καθεστώς βάμβακος του 2004, και μία περίοδο με το καινούργιο καθεστώς στήριξης του Ιουνίου του 2008 τα κάτωθι συμπεράσματα θα μπορούσαν να εξαχθούν σχετικά με την επίδραση στον τομέα του βάμβακος της νέας λειτουργίας της αγοράς:

® Τόσο η έκταση που καλλιεργείτε με βαμβάκι όσο και η παραγωγικότητα της καλλιέργειας, όπως αποτυπώνεται από τις στρεμματικές αποδόσεις, μειώθηκαν σημαντικά στην ΕΕ (έκταση: από  450.000 εκτάρια, μέσος όρος του 2001-2005, στα 290.000 εκτάρια τη χρονιά του 2010, αποδόσεις: στην Ισπανία έπεσαν σχεδόν 70% ενώ στην Ελλάδα 25%).

® Η συνολική παραγωγή μειώθηκε αισθητά ενώ η συνολική δαπάνη του Ευρωπαϊκού προϋπολογισμού (συνδεδεμένες ενισχύσεις + αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις + πληρωμές δευτέρου πυλώνα) παρέμεινε σχεδόν η ίδια. Οι παραγωγοί ωθούνται στην εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης χαμηλών εισροών – χαμηλής ανταποδοτικότητας, απλά αρκετό για τη λήψη της συνδεδεμένης ενίσχυσης. Ενώ λοιπόν η απώλεια παραγωγής για την μεταποίηση είναι μεγάλη, η απώλεια εισοδήματος για τους καλλιεργητές δεν είναι τόσο μεγάλη αφού οι αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις καλύπτουν μέρος των απωλειών χαμηλής παραγωγικότητας για αυτούς. Ωστόσο, ένα σύστημα συνδεδεμένων ενισχύσεων προϋποθέτει ότι η παραγωγή βάμβακος είναι βασικός στόχος. Προς αυτή άλλωστε την κατεύθυνση κινούνται οι δράσεις που ελήφθησαν προσφάτως από τα Κράτη Μέλη για τη διεύρυνση των κριτηρίων επιλεξιμότητας για τη λήψη των συνδεδεμένων ενισχύσεων.  

® Τα ποσά του προϋπολογισμού που δεσμεύονται στο δεύτερο πυλώνα στήριξης δεν κατευθύνονται άμεσα σε εναλλακτικές δράσεις ανάπτυξης της υπαίθρου ή του τομέα στις περιοχές από τις οποίες προέρχονται.  

® Η ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος έχει υποβαθμιστεί εξαιτίας των χαλαρών καλλιεργητικών φροντίδων.

® Ως απόρροια μείωσης της παραγωγής δημιουργήθηκαν συνθήκες υπερβάλλουσας δυναμικότητας των εκκοκκιστηρίων επηρεάζοντας τόσο την βιωσιμότητα του κλάδου όσο και τις θέσεις εργασίας σε αυτόν.

® Η οικονομική δραστηριότητα των αγροτικών περιοχών που παραδοσιακά καλλιεργούσαν βαμβάκι μειώθηκε αισθητά καθώς σε καμιά περίπτωση δεν υποκαταστάθηκε επαρκώς από την οικονομική δραστηριότητα εναλλακτικών καλλιεργειών.

Οι εν δυνάμει επιπτώσεις του αναθεωρημένου καθεστώτος βάμβακος στην μείωση της καλλιεργούμενης έκτασης και της παραγωγικότητας, καθώς επίσης, και στη μείωση του συντελεστή χρήσης της δυναμικότητας των εκκοκκιστηρίων είχαν επισημανθεί από την αρχή εφαρμογής του καινούργιου καθεστώτος στα πλαίσια μιας μελέτης που είχε εκπονηθεί από την LMC International για λογαριασμό της Κοινότητας τον Ιούλιο του 2007. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, οι ανωτέρω μειώσεις ερμηνεύονται με την πτώση των μικτών περιθωρίων κέρδους ανά εκτάριο για τους παραγωγούς (η διαφορά μεταξύ των εσόδων μείον τα διάφορα έξοδα χωρίς να συνυπολογίζονται οι αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις και η οικογενειακή εργασία).

Ανάμεσα σε άλλα, η ποιο σημαντική διαπίστωση της συγκεκριμένης μελέτης ήταν ότι όσο το επίπεδο της συνδεδεμένης ενίσχυσης πέφτει, τα μικτά περιθώρια για το βαμβάκι πέφτουν, ενώ σε καθεστώς πλήρους αποσύνδεσης τα περιθώρια γίνονται αρνητικά αναμένοντας η έκταση που καλλιεργείται με βαμβάκι σχεδόν να μηδενιστεί.

 

4. ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ Ο ΤΟΜΕΑΣ ΒΑΜΒΑΚΟΣ

 

Στα πλαίσια διαμόρφωσης προτάσεων για τις μελλοντικές πολιτικές του τομέα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι πρόσφατες εξελίξεις στην λειτουργία της παγκόσμιας αγοράς οι σημαντικότερες των οποίων περιγράφονται παρακάτω:

® Αυξήθηκε η μεταβλητότητα των τιμών της αγοράς λόγω της γενικότερης αστάθειας των οικονομιών και της αδυναμίας αυτών να ελέγξουν τη ροή κερδοσκοπικών κεφαλαίων, όπως επίσης, και λόγω των έντονων κλιματικών αλλαγών οι οποίες δημιουργούν ασταθείς συνθήκες παραγωγής .

® Μειώθηκε η παραγωγικότητα και η συνολικά παραγόμενη ποσότητα προϊόντος σε περιόδους συστηματικής αύξησης της ζήτησης ανά τον κόσμο.

® Η ΕΕ, παρόλο που διεθνώς είναι ένας μικρός παίκτης στην παραγωγή βάμβακος (αναλογεί περίπου για το 2% της παγκόσμιας παραγωγής) με ασήμαντη επίδραση στη διαμόρφωση των διεθνών τιμών, είναι απόλυτα συνεπής στις δεσμεύσεις της απέναντι στον ΠΟΕ για αποφυγή υιοθέτησης πρακτικών που στρεβλώνουν το εμπόριο. Σύμφωνα με το υπάρχον καθεστώς βάμβακος κατά το μεγαλύτερό τους μέρος οι ενισχύσεις για τους παραγωγούς έχουν αποδεσμευτεί από την παραγωγή ενώ το αναγκαίο συνδεδεμένο μέρος έχει μεταφερθεί στο περισσότερο φιλικό για τις πρακτικές στρέβλωσης του διεθνούς εμπορίου «μπλε κουτί». Η ανωτέρω στάση της ΕΕ ενισχύεται ακόμη περισσότερο αφού δεν επιβάλλεται κανένας εξαγωγικός και εισαγωγικός δασμός που να προστατεύει τον τομέα του βάμβακος. Σε αντίθεση όμως, οι μεγαλύτερες βαμβακοπαραγωγικές χώρες (USA, China, India) εφαρμόζουν πολιτικές άμεσης στήριξης του προϊόντος επηρεάζοντας με το δικό τους καθολικό τρόπο τη λειτουργία της διεθνούς αγοράς βάμβακος.

® Διευρύνθηκε η χρήση των GMO σπόρων σποράς στις περισσότερες και μεγαλύτερες βαμβακοπαραγωγικές χώρες ανά τον κόσμο με θετικά αποτελέσματα, τόσο στις αποδόσεις, όσο και στα κόστη παραγωγής αυτών. Ωστόσο, η ΕΕ δεν υιοθέτησε αντίστοιχες πρακτικές δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στην προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των καταναλωτών.  

 

5. ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΚΑΠ ΜΕΤΑ ΤΟ 2013 - Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΒΑΜΒΑΚΟΣ

 

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω οι ειδικοί στόχοι και αρχές για τον τομέα του βάμβακος οι οποίοι θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην ΚΑΠ μετά το 2013 μπορούν να συνοψισθούν ως κάτωθι:

 Η δημιουργία μακροπρόθεσμης στρατηγικής η οποία να είναι εναρμονισμένη με τους στόχους της ΚΑΠ μετά το 2013 αλλά και σύμφωνη με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ΕΕ με τις πράξεις προσχώρησης της Ελλάδας και της Ισπανίας (πρωτόκολλο 4) . Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του τομέα και τη διατηρήσιμη ανάπτυξη των περιφερειών που καλλιεργούν βαμβάκι αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της καλλιέργειας για τις τοπικές κοινωνίες αλλά και την ευρύτερη οικονομία της ΕΕ.

I. Η δημιουργία προϋποθέσεων βελτίωσης της παραγωγικότητας της καλλιέργειας, όπως αυτή ορίζεται σε ελάχιστη παραγωγή ανά εκτάριο, με στόχο

Ø Την κάλυψη των αυξημένων απαιτήσεων ποιότητας και ποσότητας της αγοράς,

Ø Τη βελτίωση του εισοδήματος των παραγωγών όπως επίσης και της ανταγωνιστικότητας του τομέα στο σύνολό του,

Ø Τη ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων της Κοινότητας που διατίθενται για τη στήριξη της παραγωγής.  

II. Η δημιουργία ίσων συνθηκών ανταγωνισμού για τους ευρωπαίους βαμβακοπαραγωγούς (level playing field) με αυτούς ανταγωνιστικών χωρών. 

III. Η διασφάλιση ότι όλη η παραγωγή θα λαμβάνει χώρα με τρόπο που να προστατεύει το περιβάλλον, να σέβεται την ασφάλεια των καλλιεργητών και των καταναλωτών και να δημιουργεί μια ελκυστική εικόνα της υπαίθρου που διαχειρίζεται. 

IV. Η υιοθέτηση καλλιεργητικών πρακτικών που να κάνουν σωστή χρήση των υδάτων και των εδαφών

 

6. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΠ ΜΕΤΑ ΤΟ 2013 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ

 

Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων είναι σημαντικό στα πλαίσια της ΚΑΠ μετά το 2013 να ληφθούν ενέργειες ως προς τα κάτωθι:

A. Τη διατήρηση των αποσυνδεδεμένων άμεσων ενισχύσεων του πρώτου πυλώνα στήριξης οι οποίες δύναται να διασφαλίσουν σταθερό εισόδημα για τους παραγωγούς ειδικά σε περιόδους αυξημένης μεταβλητότητας των τιμών της αγοράς (κερδοσκοπικά κεφάλαια, κλιματικές αλλαγές). Υπό αυτές τις συνθήκες οι παραγωγοί θα είναι σε θέση να παρέχουν δημόσια αγαθά που συνδέονται με την αγροτική δραστηριότητα, είναι ιδιαίτερα πολύτιμα για την κοινωνία, αλλά δεν αμείβονται από την αγορά (cross compliance in land management, GMO rejection etc.). Μία πρόσφατη αναφορά που δημοσιεύθηκε από την Κοινότητα (Scenar 2020 II) καταδεικνύει ότι η περικοπή αυτού του είδους των ενισχύσεων θα οδηγούσε σε μια μεγάλη μείωση του αριθμού των καλλιεργητών, στην εγκατάλειψη των λιγότερο επιθυμητών περιοχών και στη συγκέντρωση-εντατικοποίηση της παραγωγής σε συγκεκριμένες περιφέρειες.

B. Τη διατήρηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων στην παραγωγή βάμβακος των οποίων η σπουδαιότητα θα πρέπει να αναγνωριστεί ως ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες διαφύλαξης της καλλιέργειας βάμβακος στην ΕΕ στα πλαίσια αντίστοιχων πρακτικών που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες παραγωγής. Η οποιαδήποτε περαιτέρω μείωση των συνδεδεμένων ενισχύσεων στο βαμβάκι θα οδηγούσε σε μείωση των μικτών περιθωρίων των παραγωγών με σοβαρές αναταραχές στα καλλιεργούμενα στρέμματα. Μέτρα και κριτήρια επιλεξιμότητας για τη χορήγηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων είναι σημαντικό να υιοθετηθούν από τα Κράτη Μέλη με σκοπό να διασφαλιστεί η ορθολογική διαχείριση του προϋπολογισμού και η βελτίωση της παραγωγικότητας της καλλιέργειας.

C. Η μεταφορά κονδυλίων από τον πρώτο στον δεύτερο πυλώνα στήριξης (Modulation) θα πρέπει να περιοριστεί – ο προϋπολογισμός που αφορά τα κύρια σημεία της ΚΑΠ θα πρέπει να είναι σταθερός καθΆ όλη τη διάρκεια της περιόδου εφαρμογής της. Τα χρήματα που δεσμεύονται από τον προϋπολογισμό του βάμβακος στον δεύτερο πυλώνα στήριξης θα πρέπει επανατοποθετούνται στις περιοχές από τις οποίες προέρχονται χρηματοδοτώντας δράσεις όπως:

Ø Συστήματα Ολοκληρωμένης διαχείρισης παραγωγής για τον καλύτερο έλεγχο των εισροών, τη βελτίωση της ποιότητας του παραγόμενου προϊόντος και την προστασία του περιβάλλοντος,

Ø Τεχνικές Διαχείρισης των υδάτινων πόρων

Ø Μέτρα απονιτροποίησης στα πρότυπα που αυτά εφαρμόζονται σε ορισμένες περιφέρειες.

D. Τη διασφάλιση της απόδοσης των όποιων ενισχύσεων στους ενεργούς παραγωγούς (part time or full time), αυτούς άλλωστε που συμβάλλουν στο κομμάτι της παραγωγικότητας αλλά και της σωστής διαχείρισης των εδαφών της υπαίθρου για το δημόσιο συμφέρον.

E. Λήψη μέτρων προώθησης του προϊόντος στις διεθνείς αγορές που να αναδεικνύουν τη μη χρησιμοποίηση GMO σπόρων, τις φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες παραγωγής (TQM practices) και γενικά την υψηλή ποιότητά του.

F. Τη λήψη μέτρων για την εξομάλυνση της υπερβάλλουσας δυναμικότητας των εκκοκκιστηρίων, απόρροια της συρρίκνωσης της παραγωγής, με στόχο τη διασφάλιση της μακρόχρονης βιωσιμότητας του κλάδου.

All rights reserved. Copyright © 2005 by Cotton.Net
Powered by D.T. CdMania WDG
Οι χρήστες της παρούσας ιστοσελίδας αποδέχονται πλήρως τους [ΟΡΟΥΣ]
και αναγνωρίζουν ότι θα δεσμεύονται από αυτούς σε κάθε χρήση της.Για κάθε διαφορά, αρμόδια είναι τα Δικαστήρια Σερρών.
Ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας.

Κατασκευή ιστοσελίδων Thess-Website